Sven Thorgren - Big Interview for Freeride.cz

Dnes vám přinášíme další rozhovor se světově známým riderem. Tentokrát se zaměříme na jednoho z nejnašláplejších, nejprogresivnějších a nejkreativnějších jezdců současnosti. Sven Thorgren!

Přestože je Svenovi Thorgrenovi teprve 20 let, už několik sezón výrazně čeří vody freestyle snowboardingu. Trofeje z největších světových akcí se mu doma hromadí jak houby po dešti, stejně tak jako fotek a videí v nejprestižnějších magazínech. Se Svenem jsem se potkal díky Nitro snowboards na květnovém Nitro Good Times Campu na Kaprunu a pozval si ho na následující rozhovor. Během celého cca 45-​minutového interview na mě působil hodně sympaticky, skromně a rozhodně jako člověk, který i přes svůj mladý věk přesně ví co chce. Tak pojďme na to!

Ahoj Svene, můžeš se prosím představit těm, kdo tě snad ještě neznají?
Jasný, jmenuju se Sven Thorgren, pocházím ze Švédska a je mi 20 let. Začal jsem jezdit už od svých 7 let, což znamená, že se na prkně pohybuju dobrých 13 let. Před rokem jsem dokončil střední snowboardovou školu a teď se už naplno věnuju jen snowboardingu.

Pověz nám jak probíhala tvoje minulá sezóna, kde všude jsi cestoval a co jsi zažil?
Minulá sezóna byla hodně náročná. Řekl bych, že super náročná. Objíždět všechny ty závody dá časově celkem zabrat. Myslím tím třeba když jsem cestoval z evropského Air&Style přímo do Aspenu na X Games a hned potom zpátky do Evropy na Burton European Open a pak zase zpátky do USA na Grand Prix. Mluvím o cestování a závodění bez jediného odpočinkového dne. Jakmile skončí contest, hned se sbalíš a letíš přes půl světa na druhej. A pak zase zpátky, beze dne volna. No je to občas náročný… Snažím se ale spát v letadle a vlastně všude možně (haha).

Jak zvládáš posuny času?
Po nějaký době si na to zvykneš. Nevím jak, ale už to na sobě ani nepociťuju. Hlavně po každym závodě následuje afterparty a tak nějak se stalo zvykem, že pak cestuju druhej den ráno přímo z kalby, takže se mi v letadle dobře spí (smích).

Skvělá rada! Stíháš vůbec během zimy i fotit a natáčet?
Loňskou zimu tolik natáčení neprobíhalo, jelikož Nitro neplánovalo žádné větší video. Většinou pracuju na něčem vlastním, co pak dávám na net. Se svým kameramanem jsme měli nápad vydávat epizody, ale pak jsme si to rozmysleli a záběry nechali na můj full part. Ty epizody si kdyžtak necháme na letošní sezónu.

Vraťme se zpátky ke contestům. Na X Games jsi obsadil 3. a 4.místo, pak jsi vyhrál Nine Knights v Livignu, jaký umístění považuješ za nejúspěšnější?
Musím říct, že určitě X Games. Tam se mi dařilo a jízdu co se mi tam povedla považuju za svojí nejlepší v sezóně. Jo jo, medaile z X Games pro mě znamená nejvíc, ale samozřejmě mám radost i z vítězství na Nine Knights.

Když porovnáš X Games a Nine Knights, jsou to dva úplně odlišný závody…
Jo, to máš pravdu. Nine Knights jsou víc jako jam session, víc v chillu a bez stresu. Na X Games jedeš tu svojí slopestyle lajnu, kde to musíš odjet, jinak jsi v háji. Big Air na XG se ale taky jel formou jamu, jen tam musel být zařazený style trik.

Co říkáš na setup na loňských Nine Knights? Jezdil jsi už někdy něco lepšího, nebo je tohle pro tebe top?
Ten setup měl milion možností, bylo to obrovský a mohl jsi jet pokaždý něco jinýho, to mě bavilo. Ani jsem nestihl všechno projet a vyzkoušet. Ráno jsem si představil co bych chtěl jezdit a co mi nejvíc sedí. Bylo to fakt skvělý. Ani mi nepřipadalo, že je to závod.

Každý, kdo tě trochu zná, tak ví, že děláš většinou různý shifty rotace nebo neuvěřitelný variace grabů. Kde bereš inspiraci na tyhle triky?
Jsou to týdny dřiny. Když zjistíš, že tvůj cab 1260 je v perfektu a víš jak na něj, tak přidáš něco navíc. Chce to jezdit a jezdit. Pořád dokola to zkoušet, až zjistíš, že ti to jde samo. Pak můžeš zkusit třeba i nějaký shifty to shifty 1440.

Ty navíc skáčeš narozdíl od spousty jiných pros především flat rotace. Na Nine Knights jsi ale odjel fs triple cork, byl to tvůj první ever?
Jo, byl to můj první triple cork ever. Máš pravdu, nejčastěji dělám rovný rotace, protože se těch corků trochu bojim. Musíš na to bejt super koncentrovanej a při tom triplu to musíš opravdu hodně nakopnout. Odjel jsem ho sice na druhej nebo třetí pokus, ale pořád to není můj oblíbenej trik. Nejtěžší trik, co jsem kdy odjel, asi bylo bs triple rodeo. To mi dalo pořádně zabrat.

Máš v hlavě pořád nějaký triky, na kterých chceš v budoucnosti pracovat a naučit se je?
Určitě mám. Chtěl bych teď víc zapracovat na technických věcech na railech a něco v rampě. Doufám, že bude letos víc závodů s novými prvky ve slopestyle sekci. Víš jak třeba naposledy na US Open udělali tu quarterpipe ze skoku… To bylo hustý!

A co třeba quad cork? Přemýšlel jsi nad ním už taky?
Přemýšlel... haha. Vždycky se dá otočit ještě jedna rotace nebo salto. Myslím si, že je možné otočit třeba desetkrát corknutý trik. My všichni to víme, jen na to musí být ten kicker dostatečně velký. Ale nikomu se do toho nechce (smích). Uvidíme co přinese budoucnost. Já osobně bych bodově hodnotil výš rotaci 1620 než quad cork, ale těžko říct takhle za všechny. Na X Games určitě brzy padne quad, to k tomu prostě patří. Velký závody, velký triky. Možná na závodech menšího rozměru bych to třeba zakázal, haha. Ale spíš ne. Nechci být ten, kdo řekne “Ne, to nesmíš.” Každý by měl dělat to co chce a co ho baví.

Vy jako riders ale máte určitou moc ovlivňovat, co se může a co ne. Co změnit. Nebo ne?
Jo to můžeme, ale vždycky někdo příjde, že to tak nechce atd. Vždycky tady budou mladí, co budou chtít posouvat hranice dál a dál. Třeba na five cork.

Řekni mi, jak se tohle trénuje. Dáš triple a pak si prostě řekneš “Okay, jdu na quad”?
Je to asi tím, když si to v hlavě srovnáš a cítíš, že máš triple na litry, tak tam prostě vypustíš ještě jednu rotaci navíc. Asi tak.

A co třeba trampolíny, nebo suchá příprava?
Ne to ne, nikdy netrénuju na trampolínách. Vim, že někdo to dělá a asi je to dobrý na koordinaci těla, ale mně to nepříjde užitečný. Na trampolíně stejně nedáš quad, tak co. Nebo dáš, ale musíš být sakra dobrej a rychlej. A co se týče těch suchých rozjezdů a dopadů do airbagu, třeba jak je to v Japonsku, tak to taky ne. Airbag na sjezdovce jsem zkusil snad jen dvakrát v životě a už nikdy víc!

Hodně cestuješ po světě. Jaké jsou tvoje oblíbené resorty?
Když začnu u nás ve Švédsku, tak asi Kläppen, je to takový můj domácí resort. V Alpách určitě Laax, to je moje hodně oblíbený středisko. Majitel Laaxu je chlápek co jezdí na snowboardu a chce, aby tam jezdilo hodně mladých lidí, kteří si to zamilují a pojedou tam třeba taky až budou dospělý. Ve Státech bych zmínil určitě Breckenridge a Keystone.

Kolik dní za rok tak strávíš na prkně?
Hmm… tak počkej. Rok má 365 dní a tím, že jsem nebyl letos vůbec zraněný, to bude asi přibližně 200 dní na prkně.

Cítíš někdy, že potřebuješ odpočinek od snowboardingu?
Někdy jo. Člověk nevydrží jezdit déle než 6 dní v kuse. Takže si pak dám nějaký den pauzu. Tělo potřebuje odpočinout a na chvíli vypnout. Víš co myslím, najít ten balanc mezi ježděním a správným odpočinkem. Hlavně je teď před námi léto a to mám dva měsíce volno (rozhovor jsme dělali v květnu - pozn.red). Jen si užívat léta a sluníčka. Potom pojedu někdy na konci června do Folgefonny, no a pak se už rozjíždí sezóna v Austrálii a na Zélandu, takže tam strávím taky nějaký čas. Na podzim dám asi Stubai nebo Saas Fee a pak už to zase začíná. Volna nějak moc extra mimo hlavní sezónu nemám.

Kde se vidíš za pár let? Pořád objíždět závody, nebo spíš točit a užívat si?
Jak říkáš, určitě víc natáčet a jezdit backcountry. Jezdit v prašanu mě strašně baví a přes sezónu na to nemám moc času kvůli všem těm závodům a cestování. Takže určitě ten pow pow. A taky bych pak chtěl udělat něco pro snowboarding zpátky. Třeba nějaký závod nebo tak něco.

S kým nejradši jezdíš? Kdo je tvůj buddy ve snowparku?
Jezdím hodně s klukama z naší reprezentace. Cestujeme společně, takže spolu i hodně jezdíme a trávíme čas. Pak třeba Staale Sandbech a všichni týpci z Norska.

Probíhá vlastně pořád ta rivalita mezi Švédama a Norama?
Né, to už moc ne. Možná Norové to pořád řeší, ale ve Švédsku je to každému u pr... Víš jak to myslím. Pár vtípků na jejich účet probíhá, ale to je tak všechno.

Jak funguje tvoje spolupráce se sponzory, jsi teď spokojenej?
Jo to jsem, a moc. U Nitra mám teď svůj promodel a jsem za to strašně rád. Nitro je můj nejdlouhodobější sponzor a nemůžu si spolupráci s nima vynachválit. Dál pak Oakley a Burn, tohle jsou moji hlavní sponzoři, od kterých dostávám peníze na cestování a živobytí. Nedávno jsem se taky stal součástí New Era teamu, což mě hrozně moc potěšilo. A ještě mě podporuje švédský online shop Junkyard. Všem jsem vděčný za to, co pro mě dělají.

Jak probíhá třeba takový design vlastního prkna? Jak hodně jsi do toho zainteresovanej?
Haha, tohle bylo vtipný. Team manager Nitra (Knut Eliassen - pozn. red.) mi zavolal a řekl mi, že musím do týdne poslat svůj návrh prkna, jinak že se to nestihne. Hrozně jsem se kvůli tomu stresoval, protože jsem samozřejmě chtěl mít svůj první promodel fakt dobrej. Vymýšlel jsem různý designy a obrázky co tam použít, ten hlavní koncept prkna. Pak jsem tak surfoval fotkami v telefonu a našel jsem jednu s takovou scenérií hor. Řekl jsem si - jo, tohle by mohlo být dobrý…

..a co tam ale dělá ta velryba..?!
Počkéj… postupně (smích). Znám jednoho týpka - umělce, co umí hodně dobře kreslit. S Nitrem jsme ho oslovili, aby nakreslil tu scenérii. Trvalo mu to okolo pěti dní a mně se to ze začátku moc nelíbilo. Trochu jsme to museli poupravit, aby to bylo okay. A ta velryba? Chtěl jsem tam mít něco „random“ (náhodnýho - pozn. red.). Nejdřív jsem tam chtěl mít nějaký zvíře, co jde po té cestě směrem k těm horám… Nakonec jsem se ale rozhodl pro tu velrybu, protože ten umělec měl zrovna výstavu, kde kreslil létající velryby. Mně se to líbilo, tak jsem si to tam dal.

A co třeba po technický stránce. Jak jsi to vymýšlel s tím prknem?
Hodně jsem se inspiroval promodelem od Eera Ettaly. Jeho deska je prostě skvělá, takže jsem si vzal plno prvků z té jeho a přidal je na tu svojí. Navíc se moje prkno vyrábí jenom v camber prohnutí, protože nejezdím na rockeru.

Čím to? V čem je pro tebe camber lepší než rocker?
Camber je pro mě určitě lepší na velký skoky, protože máš větší stabilitu a taky větší ollie. Zkoušel jsem samozřejmě i rocker, ale je to na mě moc hravý a nestabilní. Na camberu se mi i líp jibbuje. Camber je prostě nejlepší!

Jak zvládáš všechny párty, holky, fanoušky a do toho jezdit závody?
Haha… Když jsem byl mladší, tak to bylo jednodušší. Mohl jsem jít na kalbu a druhý den jet závody. Teď už to nejde. Musím se hlídat co jím, nemůžu jíst před závodem McDonalds atd. Jak to ale všechno skončí, tak se samozřejmě vždycky jdeme s kámošema vylít na afterparty, to zas jo… Ale až po závodě. Mám vyzkoušený, že když jdu na mejdan před, tak druhý den jezdím hůř. Zajímavý, co? Haha.

Svene díky moc za tvůj čas a odpovědi. Teď máš prostor na poslední slova…
Doufám, že vám hodně nasněží a pořádně si v Česku zajezdíte. Byl jsem u vás jednou na FIS závodě ve Špindlerově Mlýně. Česko mám rád, bylo to super. Určitě bych chtěl zase někdy přijet. Máte hezký holky a moc dobrý pivo. Doufám, že vás můj snowboarding baví a v něčem i inspiruje. Peace out!

Další zajímavé články

SNOWBOARD: Mrkej na první fotky a video ze Swatch Nines 2024

Swatch Nines nás zase letos pošlou do kolen! Čekuj první obrázky a edit ze švýcarskýho Schilthornu...

Doražte na opening Horsefeathers snowparku Mölltaler Gletscher!

I když v Česku už je léto v plném proudu, tak u rakouských kolegů za hranicemi si stále můžeme užívat zimní radovánky naplno! A ještě ke všemu ve zcela novém Horsefeathers snowparku na ledovci Mölltal! Slavnostní opening proběhne v sobotu 20. dubna!

Obertauern hostí finální závod kvaldy na Freeride World Tour 2025!

Obertauern letos vůbec poprvé hostí závody 4* Freeride World Tour Challenger Series. Již tento víkend se tam potkají nejlepší jezdci Freeride World Tour a nejlepší jezdci kvalifikace a budou bojovat o poslední cenné body, které rozhodnou zda i do příští sezóny zůstanou v nejvyšší třídě Freeride World Tour. Sledujte živý přenos ze závodu přímo tady!